اخبار

جزئیات بیشتری از معماری RDNA 3 و فناوری AMD Infinity Links منتشر شد؛ 10 برابر پهنای باند Infinity Fabric

اخیراً جزئیات بیشتری در مورد معماری گرافیکی جدید AMD RDNA3 توسط وب سایت ژاپنی ASCII منتشر شده است که به فناوری Infinity Links ای ام دی و پهنای باند حدود 9.2 گیگابیت بر ثانیه آن اشاره می‌کند. در ادامه این خبر به بررسی اسلایدهای جدید افشا شده می‌پردازیم.

اسلایدهای جدید فناوری چیپلت‌های AMD را که در معماری RDNA3 به نمایش گذاشته شده است، به تفصیل نشان می‌دهند. آنها دلیل تصمیم ای ام دی در مورد انتقال Infinity Cache به خارج از تراشه‌ی GPU را توضیح می‌دهند.

AMD-RADEON-RX-7900-NAVI-31-3-850x478.jpg

همچنین به لطف اسلایدهای افشا شده می‌دانیم فناوری Infinity Links که فناوری اتصال بین حافظه و GPU است، با سرعت 9.2 گیگابیت بر ثانیه کار می‌کند. این تراکم پهنای باند 10 برابر بیشتر از رویکرد پردازنده‌های Ryzen و EPYC IFOP (Infinity Fabric On-Package) است. شرکت AMD همچنین ادعا می‌کند که حداکثر پهنای باند بین MCD و GCD  حدود 5.3 ترابایت بر ثانیه است.

این رویکرد موجب افزایش تأخیر حافظه می‌شود، اما AMD سخت تلاش کرده، تاخیر را در مقایسه با طراحی پردازنده گرافیکی Navi 21 (نسل قبل) پایین‌تر نگه دارد. از این رو، معماری RDNA3 با افزایش فرکانس پردازنده گرافیکی که شامل افزایش 43 درصدی کلاک Infinity Fabric پایه و افزایش 18 درصدی کلاک گرافیکی بازی می‌شود، تاخیر بالاتر ناشی از رویکرد جدید را از بین ببرد.

در کنار این، اسلاید دیگری تأیید می‌کند که معماری گرافیکی RDNA3 برای فرکانس‌های بسیار بالاتر طراحی شده است. این امر نیز به افزایش 30 درصدی تجزیه و تحلیل زمان استاتیک (Static Timing Analysis) در مقایسه با RDNA2 اشاره دارد، اما نرخ کلاک واقعی پردازنده‌های گرافیکی جدید فقط 10 درصد افزایش یافته است:

  • معماریRDNA 2  با کارت گرافیک Radeon RX 6950 XT : 2.1 گیگاهرتز فرکانس گیم و 2.3 گیگاهرتز فرکانس بوست
  • معماری RDNA 3 با کارت گرافیک Radeon RX 7900 XTX : 2.3 گیگاهرتز فرکانس گیم و 2.5 گیگاهرتز فرکانس بوست

کاملاً واضح است که اسلایدهای به اشتراک گذاشته شده توسط ASCII نیز جزئی از یک ارائه‌ی مفصل در مورد معماری RDNA3 هستند و شامل کل اسلایدهای موجود نیستند. در نتیجه این احتمال وجود دارد که به زودی اسلایدهای بیشتری توسط رسانه‌های دیگر به اشتراک گذاشته شود.

در هر صورت تا ماه آینده (13 دسامبر) و زمانی که جزئیات کامل سری کارت‌های گرافیک Radeon RX 7900 منتشر می‌شود، فرصتی باقی نمانده است. تیم سرخ قصد دارد سری کارت‌های گرافیک جدید خود را در همین تاریخ یعنی 22 آذر عرضه کند.

نظر شما در مورد معماری گرافیکی AMD RDNA 3 و همچنین کارت‌های گرافیک Radeon RX 7900 چیست؟ آیا ای ام دی می‌تواند امسال بخشی از سهم انویدیا از بازار گرافیک را تسخیر کند یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *