مقالات آموزشی

اهمیت از بین نرفتن اطلاعات هارد دیسکها

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و طبیعتاً پیشرفت سریع در علم کامپوتر بسیاری از ما اطلاعاتی مانند، عکس، مدارک، نوشته‌ها، موزیک و حتی خاطرات خود را به شکل دیجیتالی ذخیره و نگهداری می‌کنیم. کمپانی‌های متعددی قطعات و سیستم‌هایی ساخته‌اند که بتوانیم به ذخیره این قبیل اطلاعات خود بپردازیم.

هارد دیسک‌ها، فلش‌ها و جدیداً اس‌اس‌دی ها قطعاتی هستند که می‌توانیم فایل‌ها و اطلاعات خود را روی آنها ذخیره و نگهداری کنیم. اما آیا این قطعات تضمینی برای حفظ همیشگی اطلاعات ما نیستند؟ آیا با این همه پیشرفت تکنولوژی ممکن نیست اطلاعات خود را از دست دهیم؟ این قطعات خراب هم می‌شوند؟

باید بگوییم جواب همه این سوالات بله است. یعنی هارد دیسکها به طور کامل برای حفظ اطلاعات ما قابل اطمینان نیستند. ممکن است با عدم نگهداری مناسب یا حتی خرابی قطعات الکترونیکی روی آنها اطلاعات ما از دست برود. لازم است این را نیز بدانید، این قطعات هم عمر مفید دارند. و ممکن است بعد از مدتی استفاده از کار بیوفتند.

با نگاهی به ساختار این قطعات به این نکته پی خواهیم برد که ریختن مایعات، ضربه و موارد نگهداری نامناسب باعث آسیب رسیدن به ساختار داخلی آنها و از بین رفتن اطلاعات ما خواهد شد.

برای حفظ اطلاعات خود چه کنیم؟

خوب این سوال ممکن است برای شما پیش آید که در صورتی که بخواهیم این اطلاعات را برای همیشه داشته باشیم چه باید کنیم؟ بسیاری از ما عکس، فیلم و خاطرات روزمره و حتی مراسم خاص زندگی خود را امروزه روی هارد دیسک‌ها ذخیره می‌کنیم. برخی دیگر اطلاعات خود را با خود حمل و برای استفاده در مکانهای دیگر به این طرف و آن طرف می‌بریم. در این مواقع ممکن است به هارد دیسک ما لطمه وارد شده و به اطلاعات ذخیره شده در آن آسیب برسد.

تعمیر هارد دیسک

 خوشبختانه امروزه با پیشرفت دانش کارشناسان و تولید دستگاه‌ها و نرم افزارهایی امکان بازیابی برخی یا حتی همه آنها وجود خواهد داشت. با افزایش نیاز کاربران و استفاده بیشتر به ذخیره‌سازی دیجیتالی اطلاعات، ریکاوری هارد امروزه تبدیل به یک حرفه شده است. بسیاری از شرکتها و موسسات امروزه با دریافت هزینه‌ای اقدام به برگرداندن اطلاعات هارد دیسکها خراب و ضربه خورده می‌کنند.

بعضاً شرکتهایی که دارای ابزار مناسب تری هستند می‌توانند حتی اطلاعات یک هارد کاملاً متلاشی شده را به شما بازگردانند.

آیا خود شما هم می‌توانید اقدام به بازگرداندن اطلاعات ذخیره شده خود کنید؟

بله! خود شما هم با کمی مطالعه در برخی مواقع می‌توانید اطلاعات ذخیره شده روی این دیسکهای سخت افزاری را برگردانید. امروزه کمپانی‌های تولید نرم افزار هم در زمینه بازیابی اطلاعات اقدام‌های موثری انجام داده‌اند. اگر به اشتباه اطلاعات خود را به صورت نرم افزاری پاک کرده‌اید یا کسی از روی عمد این کار را کرده است. یا حتی ویندوز کامپیوتر شما خراب شده و فکر می‌کنید، اطلاعات آن از دست رفته. می‌توانید با استفاده از نرم افزارهای مناسب اطلاعات از دست رفته خود را بازگردانید.

آیا اطلاعات لپ تاپ خراب شده من هم برمیگردد؟

اگر لپ تاپ شما دچار مشکل شده است نیز می‌توانید به یک متخصص مراجعه کنید. تعمیر لپ تاپ و حتی کامپیوتر هم می‌تواند به بازگردانی اطلاعات مهم شما کمک کند. البته که باید به شرکتهای معتبر گارانتی و تعمیرات دستگاه خود مراجعه نمایید. برخی از دوستان متاسفانه با مراجعه به مغازه‌های نزدیک محل زندگی خود بازگردانی اطلاعات خود را سخت‌تر می‌کنند. بنابراین اگر شما دچار مشکلی شده اید توصیه ما این است که به یک کمپانی معتبر مراجعه نمایید.

چه هارد دیسکی استفاده کنیم که ریسک از دست دادن اطلاعات را کاهش دهیم؟

اهمیت از بین نرفتن اطلاعات وقتی مشخص می‌شود که شما فیلم یا عکس عروسی خود را روی آن ذخیره کرده باشید. یکی از مواردی که می‌تواند ریسک از دست رفتن این اطلاعات را کم کند، استفاده از هارد دیسک مناسب است. متاسفانه در کشور ما برخی از این قطعات به صورت ریفر یا دست دوم فروخته می‌شوند. ممکن است شما متوجه این موضوع نشوید. ولی این مورد بسیار رایج است. استفاده از بهترین هارد دیسکها باعث می‌شود که شما قدری به از نگهداری اطلاعات خود امیدوار شوید.

پس حتماً قبل از خرید فضای ذخیره سازی برای سیستم رایانه یا لپ تاپ خود با کارشناسی ماهر مشورت کنید.

رفع مشکلات هارد دیسک

 ایرادات نرم افزاری در از دست رفتن اطلاعات

از دست رفتن اطلاعات روی هارد دیسک به صورت نرم افزاری یکی از رایج‌ترین موارد است. اشتباهات کاربران، ایرادات نرم افزاری  می‌توانند به این مشکل منجر شوند. هر روزه، بسیاری از اطلاعات داخل ریسایکل بین در سیستم عامل ویندوز بدون بررسی توسط کاربران پاک می‌شود. بسیاری از نرم افزارهای ریکاوری هارد هستند که می‌توانید برای برگرداندن اطلاعات پاک شده خود استفاده کنید.

ایرادات سخت افزاری در از دست رفتن اطلاعات هارد دیسکها

یکی دیگر از مواردی که در از بین رفتن اطلاعات هارد دیسکها رایج است، ایرادات سخت افزاری هارد دیسک است. درون ساختار هارد دیسکها تعداد زیادی دیود وجود دارند که مانند فیوز عمل می‌کنند. با از دست رفتن ولتاژ هارد دیسک شما از کار می‌افتد. بدون باز شدن هارد دیسک و تعمیر نمی‌توان اطلاعات را مشاهده کرد. در نهایت اگر در رفع ایرادات هارد خود و برگرداندن اطلاعات آن دچا مشکل بودید می‌توانید از یک شرکت معتبر به نام لایف سرویس کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *