اخبار

انویدیا با H100 رکورد بهینه‌ترین ابر کامپیوتر جهان را از AMD ربود

اولین ابر رایانه‌ها بر اساس پردازنده گرافیکی H100 انویدیا هنوز به رکوردهای عملکردی چندانی دست پیدا نکرده‌اند، اما ابر کامپیوتر هنری که توسط لنوو ساخته شده، بهینه‌ترین سوپر کامپیوتر جهان به شمار می‌آید و رکوردهایی را به نام خود ثبت کرده است.

ابر کامپیوتر هنری توسط لنوو ساخته شده و رکورد عملکرد بر اساس وات مصرفی را شکسته است. این ابر کامپیوتر به موسسه Flatiron تعلق دارد و از پردازنده  Xeon Platinum 8362 در کنار پردازنده گرافیکی H100 تشکیل شده است.

ابر کامپیوتر هنری به لیست Top500 و Green500 راه یافته و موفق شده با قرار گرفتن در رده اول Green 500 خود را به عنوان بهینه‌ترین ابر کامپیوتر جهان معرفی کند. پیش از این سوپر کامپیوتر Frontier TDS شرکت AMD با پردازنده EPYC و Instinct MI250X در صدر این لیست قرار داشت.

بهینه ترین ابر کامپیوتر جهان

ابر رایانه هنری اکنون در رده 405 قدرتمندترین ابر رایانه‌های جهان قرار دارد و به عملکرد 2.04 پتاقلاپس در کاربردهای FP64 دست پیدا می‌کند. هنری با مصرف 31 کیلوواتی و ثبت رکورد 65.091 گیگافلاپس در هر وات، بهینه‌ترین ابر رایانه جهان به شمار می‌آید.

برای مقایسه خوب است بدانیم که ابر رایانه Frontier TDS به ازای هر وات قدرت پردازشی 62.684 گیگافلاپس را به نمایش می‌گذارد و این عدد برای ابر رایانه Frontier (سریع‌ترین ابر رایانه جهان) به 52.227 گیگافلاپ در هر وات می‌رسد.

پردازنده گرافیکی h100

ابر رایانه هنری در مقیاس امروزی چندان قدرتمند نیست و به پردازنده 32 هسته‌ای Xeon Platinum 8362 و 80 پردازنده گرافیکی H100 انویدیا مجهز شده است. با این حال شتاب دهنده گرافیکی H100 در این سیستم عملکردی عالی از خود به نمایش گذاشته است.

هرچند در سال‌های گذشته سوپر کامپیوترهای ساخت انویدیا در زمینه عملکرد بر وات بهتر ظاهر شده‌اند، نمی‌توان قدرت ابر کامپیوترهای مبتنی بر AMD EPYC را در این بخش دست کم گرفت. در حال حاضر 6 مورد از 10 رتبه برتر لیست Green500 به AMD تعلق دارد و انویدیا 3 رتبه را به خود اختصاص داده است. یک جایگاه نیز توسط سیستم مجهز به Xeon Platinum 8260M اشغال شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *