مقالات آموزشی

راهنمای خرید مادربرد گیمینگ ؛ نکات خرید مادربرد مخصوص بازی

مادربرد چیست؟

مادربرد گیمینگ ایسوس ex-a320m-gaming / خرید مادربرد های گیمینگ

مادربرد قطعه‌ای است که زمینه لازم را برای ارتباط قطعات مختلف دیگر کامپیوتر با همدیگر فراهم می‌کند. در یک مادربرد گیمینگ متصل‌کننده‌های مختلفی برای قطعات گوناگون دیگر وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پردازنده مرکزی (CPU)، پردازنده گرافیکی (GPU)، رم (RAM) و حافظه داخلی (Storage) اشاره کرد. اغلب سیستم‌های کامپیوتری امروزی از جمله گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، نوت‌بوک‌ها و کامپیوترهای دسکتاپ از مادربردها برای چیدن قطعات مختلف کنار همدیگر استفاده می‌کنند. البته مادربرد گیمینگ جداگانه تنها از آن کامپیوترهای شخصی دسکتاپ است.

وقتی یک مادربرد را به شکل کامل بررسی کنید مجموعه متنوعی از مدارها، ترانزیستورها، باطری‌ها، شکاف‌ها (Slotها)، متصل‌کننده‌ها و بسیاری از موارد دیگر را خواهید دید که همگی ترکیب می‌شوند تا سیگنال‌های قطعات مختلف و همچنین قدرت مورد نیاز یک کامپیوتر شخصی را به آن منتقل کنند. در واقع می‌توان گفت مادربرد گیمینگ یکی از پیچیده‌ترین قطعات یک کامپیوتر شخصی محسوب می‌شود.

یکی از مهمترین مواردی که در خرید بهترین مادربرد برای گیم باید به آن دقت کنید آن است که این قطعه بتواند هم نیاز امروز و هم نیاز فردای شما را برطرف کند. اگر صرفا به همین مورد دقت کنید دیگر نیازی نخواهید داشت که بعدها مادربرد و حتی بسیاری از قطعات دیگر کامپیوتر شخصی خود را ارتقا دهید. از سوی دیگر اگر در آینده بخواهید برخی از قطعات کامپیوترتان را ارتقا دهید، باید به فکر انتخاب مادربرد مخصوص بازی باشید که توانایی پشتیبانی از این قطعات را داشته باشد.

راهنمای خرید مادربرد گیمینگ

در ادامه با راهنمای خرید و نکات قبل از خرید مادربرد گیمینگ همراه شما هستیم.

انتخاب نوع پردازنده

راهنمای خرید مادربرد گیمینگ

یکی از نکات مهم در رابطه با خرید مادربرد مخصوص بازی، پردازنده است. شاید بتوان گفت اولین تصمیم مهمی که برای خرید مادربرد گیمینگ مورد علاقه خود باید بگیرید، آن است که قصد دارید هسته مرکزی کامپیوتر شخصی شما توسط چه نوع پردازنده‌ای پشتیبانی شود. در این رابطه باید از میان دو برند اصلی پردازنده‌ها یعنی اینتل (Intel) و ای‌ام‌دی (AMD) یکی را انتخاب کنید.

هر کدام از این کمپانی‌ها گزینه‌های مختلفی از قطعات گوناگون با قابلیت‌های متنوع را برای شما ارائه خواهند داد. دامنه این قابلیت‌ها نیز از مرور وب و گیمینگ سطح پایین تا اجرای برنامه‌های ویرایش ویدیو و همچنین بازی‌های ویدیویی چالش‌برانگیز از منظر بصری متغیر است.

هر دو کمپانی‌های Intel و AMD به شکل مستمر محصولات خود را به‌روزرسانی می‌کنند و بر همین اساس در انتخاب قطعات این کمپانی‌ها همواره باید اخبار فناوری روز را دنبال کنید. در حال حاضر کمپانی اینتل نهمین نسل پردازنده‌های خود را روانه بازار کرده است؛ در حالی که کمپانی AMD اخیرا تکنولوژی Zen 2 خود را به همراه نسل سوم پردازنده‌های Ryzen به آزمایش گذاشته است.

بنابراین می‌توان گفت در راهنمای خرید مادر بورد گیمینگ اول از همه باید به نیازهای خود فکر کنید. به عنوان مثال اگر به دنبال اجرای برنامه‌های کامپیوتری پیشرفته‌ای باشید که از هسته‌های پردازشی مختلف بهره می‌گیرند، شاید بهتر باشد برند AMD و پردازنده‌های رایزن آن را انتخاب کنید. از سوی دیگر اگر مقصودتان اجرای بازی‌های ویدیویی باشد که از پردازنده‌های تک هسته‌ای و سرعت آن‌ها نهایت بهره را می‌برند، شاید مارک اینتل و پردازنده‌های آن گزینه مناسب‌تری برای شما باشد.

مهمترین نکات خرید مادربرد مخصوص گیم

پس از آنکه برند پردازنده خود را انتخاب کردید، نوبت به انتخاب مادربرد خوب برای گیم خواهد رسید که دارای سوکت (Socket) و همچنین چیپست (Chipset) مناسب برای پردازنده انتخابی شما باشد. سوکت یک پردازنده مکانیزمی است که از طریق آن CPU به شکلی محکم به مادربرد گیمینگ شما متصل خواهد شد. چیپست (Chipset) هم یک مکانیزم ترکیبی سخت‌افزاری/نرم‌افزاری است که مهمترین نقش را در ارتباط قطعات مختلف مادربرد خوب برای بازی با همدیگر ایفا می‌کند.

باید اشاره کنیم که در انتخاب مادربرد مخصوص بازی، زیاد مهم نیست که تمامی اجزای سازنده یک چیپست را بشناسید؛ اما حتما باید مادربرد گیمینگی انتخاب کنید که دارای چیپست و سوکت متناسب با پردازنده انتخابی شما باشد. علاوه بر این دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که چیپست و انتخاب آن در گزینه‌های شما برای انتخاب قطعات دیگر همانند رم، پردازنده گرافیکی و … نیز بی‌تاثیر نخواهد بود و تمام این موارد در خرید مادربرد های گیمینگ مورد نظر شما تاثیرگذارند.

سایز و درگاه های مادربرد گیمینگ

نکات مهم در رابطه با خرید مادربرد مخصوص بازی

یکی از مهمترین نکات خرید مادربرد مخصوص گیم سایز آن است. مادربردهای گیمینگ مختلف در سایزهای گوناگونی وارد بازار می‌شوند. بر همین اساس می‌توانید بر اساس محیطی که در آن از کامپیوتر شخصی خود استفاده می‌کنید، مادربرد گیمینگ مناسبتان را انتخاب کنید. اگر فضای زیادی برای قرار دادن سیستم خود داشته باشید، شاید بهتر باشد از یک کیس فول سایز تاور (Full-size tower) استفاده کنید؛ اما اگر بخواهید رایانه شخصی خود را به شکل Home Theater PC در اتاق نشیمن خود قرار دهید، باید کیس کوچکتری بخرید.

بر همین اساس مادربردهای گیمینگ نیز در سایزهای مختلفی روانه بازار می‌شوند. البته جا دارد اشاره کنیم که سایز مادربرد، تعداد قطعات مختلفی که از آن‌ها پشتیبانی خواهد کرد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر چقدر مادربرد گیمینگ انتخابی شما بزرگتر باشد، آن مادربرد از قطعات بیشتری پشتیبانی خواهد کرد. انتخاب کیس مناسب با مادربرد شما نیز همانطور که گفتیم اهمیت دارد؛ چرا که تمامی کیس‌ها از تمامی سایزهای مادربرد گیمینگ پشتیبانی نمی‌کنند.

اکثر مادربردهای مدرن در سه اندازه تولید می‌شوند.

  • سایز ATX استاندارد است و بیشترین فضا را برای دوشاخه‌ها و اسلات‌ها ارائه می‌دهد.
  • سایز Micro-ATX 2.4 اینچ کوچک تر است، که به معنای فضای کمتری برای افزایش اسلات‌ها است.
  • سایز Mini-ITX می‌تواند برای کامپیوترهای شخصی کوچک باشد، اما معمولاً تنها برای یک کارت افزودنی (مانند کارت گرافیک) جا دارد، و کانکتورهای کمتری برای ذخیره‌سازی و RAM فضای خواهید داشت.

درگاه های جانبی مادربرد گیمینگ

نکات قبل از خرید مادربرد گیمینگ

به یک مادربرد گیمینگ علاوه بر پردازنده می‌توانید قطعات مختلف دیگری نیز متصل کنید که از جمله آن‌ها می‌توان به پردازنده گرافیکی، کارت صوتی، کارت شبکه، هارد داخلی و بسیاری از قطعات دیگر اشاره کرد. نوع این درگاه‌ها در مادربردهای مختلف در طول زمان تغییر زیادی کرده است، اما این روزها این امر بسیار ساده‌تر شده است.

در زمان فعلی تنها درگاهی که برای اتصال قطعات مختلف به مادربرد گیمینگ خود با آن سروکار خواهید داشت درگاه Peripheral Component Interconnect یا به اختصار PCI محسوب می‌شود. این درگاه، مهمترین درگاه بهترین مادربردهای گیمینگ 2021 و کاربردی‌ترین درگاه شما برای متصل کردن قطعاتتان خواهد بود.

درگاه‌های PCI سایزهای مختلفی دارند و در چهار سایز طبقه‌بندی می‌شوند. استاندارد کنونی برای یک درگاه PCI نسخه‌ای از آن به نام PCIe 3.0 محسوب می‌شود. شما در انتخاب مادربرد گیمینگ خود باید به این امر توجه کنید که این مادربرد دارای درگاه‌های جانبی کافی برای قطعات مورد نظر شما باشد و بتواند نیازهای شما را در این زمینه چه در زمان حال و چه در زمان آینده تامین کند.

سایزهای یک درگاه PCI به چهار دسته تقسیم می‌شود که به ترتیب عبارتند از x1، سایز x4، سایز x8 و x16 و از میان این طبقه‌بندی‌ها سایزهای x4 و x16 نسبت به بقیه متداول‌ترند. مادربردهای گیمینگ مختلف از منظر تعداد درگاهی که در آن‌ها وجود دارد و همچنین محل قرارگیری این درگاه‌ها با همدیگر متفاوتند. همانطور که اشاره کردیم برای انتخاب مادربرد مخصوص بازی باید اطمینان حاصل کنید که درگاه‌های کافی در مادربرد گیمینگ انتخابی شما وجود داشته باشد و همچنین فضای کافی نیز در مادربردتان برای جایگیری این قطعات کنار همدیگر موجود باشد.

نکته مهم در راهنمای خرید مادربرد مناسب گیمینگ این است که ناحیه ورودی و خروجی مادربرد را بررسی کنید تا مطمئن شوید که گزینه‌های اتصال خارجی مورد نظر شما را دارد، اما هدرهای USB روی مادربرد را نیز بررسی کنید. این‌ها به شما امکان می‌دهند از طریق اتصال پنل جلویی و پشتی روی کیس کامپیوتر شخصی خود، پورت‌های بیشتری اضافه کنید.

مادربرد خوب برای بازی

در اینجا لیستی از پورت های رایج آمده است:

  • پورت USB 3 / USB 3.1 Gen1: شما هرگز نمی‌توانید تعداد زیادی از این پورت‌ها را داشته باشید، زیرا با اکثر تجهیزات جانبی کار می‌کنند.
  • پورت USB 2: کندتر از USB 3 / 3.1، اما برای صفحه کلید، ماوس و بسیاری از دستگاه‌های دیگر کافی است.
  • پورت USB 3.1/3.2 Gen2: هنوز بسیاری از دستگاه‌های جانبی از این پورت استفاده نمی‌کنند، اما پهنای باند 10 گیگابیت در ثانیه را ارائه می‌دهد که دو برابر آن چیزی است که با USB 3.1 Gen 1 / USB 3.0 دریافت می‌کنید.
  • پورت USB Type-C: این پورت‌ها می‌توانند با USB 3.1 Gen1 یا USB 3.1 Gen2 سازگار باشند و برای دستگاه‌های جدیدتر مانند تلفن‌ها طراحی شده اند. تعدادی نیز فقط USB 2.0 هستند و اغلب به عنوان پورت‌های Audio USB-C با هدف اتصال هدست‌های USB-C نام گذاری می‌شوند.
  • خروجی ویدئو HDMI / DisplayPort: برای انتخاب مادربرد مخصوص بازی، فقط در صورتی به این موارد نیاز دارید که قصد استفاده از گرافیک داخلی را دارید. کارت‌های گرافیک جداگانه، پورت‌های مخصوص به خود را دارند.
  • درگاه‌های صوتی: اگر قصد دارید اسپیکر یا هدفون آنالوگ را وصل کنید، این پورت بسیار مهم است.
  • پورت‌های PS/2: این نوع پورت، به شما امکان اتصال صفحه‌کلیدها و موس‌های خیلی قدیمی را می‌دهد.
  • پورت Thunderbolt: به ندرت می‌توان آن را در مادربردهای داخلی پیدا کرد، اما برخی از بردها از طریق کارت‌های جانبی اختصاصی آن را پشتیبانی می‌کنند. برای انتخاب مادربرد مخصوص بازی دقت کنید که این پورت سریع ترین اتصالات ممکن را تا 40 گیگابیت بر ثانیه ارائه می‌دهد.

اگرچه ممکن است امروزه به بسیاری از پورت‌های USB 3.1 Gen 2 یا Type-C نیاز نداشته باشید، اما آن‌ها راه‌های خوبی برای ضمانت کامپیوتر شخصی شما با انتخاب درست مادربرد مخصوص بازی در آینده هستند.

پشتیبانی مادربرد گیمینگ از کارت گرافیک انتخابی

مادربرد خوب برای گیم

تمامی کامپیوترهای شخصی نیازمند راهی هستند که از طریق آن بتوانند اطلاعات ورودی خود را به شکلی نشان دهند که از منظر بصری برای ما انسان‌ها قابل فهم باشد. به بیانی ساده‌تر این امر از طریق نشان دادن تصاویر بر روی یک صفحه نمایش انجام می‌پذیرد. قطعه سخت افزاری که وظیفه انتقال تصاویر را بر روی صفحه نمایش در یک سیستم کامپیوتری خانگی معمولی برعهده دارد، کارت گرافیک یا پردازنده گرافیکی (GPU) نامیده می‌شود.

هنگام خرید مادربردهای گیمینگ خود باید اطمینان حاصل کنید که مادربردتان از پردازنده گرافیکی که قصد دارید برای سیستم خود تهیه کنید پشتیبانی خواهد کرد. برخی از پردازنده‌های کمپانی اینتل به همراه پردازنده گرافیکی داخلی (Integrated GPU) عرضه می‌شوند و این پردازنده‌ها خود وظیفه انتقال تصاویر به صفحه نمایش را برعهده می‌گیرند.

لبته در انتخاب مادربرد مخصوص بازی باید در نظر داشته باشید که پردازنده‌های گرافیکی این CPU‌ها قدرت چندانی ندارند و از آن‌ها صرفا برای کارهای کامپیوتری خود و همچنین اجراهای بازی‌های ضعیف می‌توانید استفاده کنید. به عبارت دیگر اگر به دنبال اجرای بازی‌های سنگین و یا استفاده از برنامه‌های سنگین همانند ویرایش ویدیو باشید، باید به دنبال تهیه یک کارت گرافیک مجزا باشید. بر همین اساس باید بدانید که مادربردتان از چه کارت گرافیک‌هایی پشتیبانی می‌کند و همچنین اینکه تعداد پردازنده‌های گرافیکی که مادربردتان از آن‌ها پشتیبانی خواهد کرد چند عدد است.

اتصال پردازنده های گرافیکی به مادربرد گیمینگ

راهنمای خرید مادر بورد گیمینگ

این روزها اغلب پردازنده‌های گرافیکی از طریق درگاه PCIe به مادربرد گیمینگ متصل می‌شوند و درگاه PCIe x16 متداول‌ترین این درگاه‌ها است. علاوه بر این اکثر پردازنده‌های گرافیکی جدید برای کار کردن حداقل نیاز به درگاه PCIe 3.0 دارند. نهایتا مولفه آخر در این زمینه پهنای هرکدام از درگاه‌های PCIe محسوب می‌شود و بسیاری از پردازنده‌های گرافیکی نیازمند پهنای مورد نیاز برای دو درگاه هستند.

اگر کارت گرافیک شما از دو درگاه PCIe استفاده کند، به احتمال زیاد تعدادی از درگاه‌های PCIe دیگر مادربرد گیمینگ قابل استفاده نباشند. بر همین اساس هنگام انتخاب مادربرد گیمینگ خود باید دقت کنید که درگاه‌های PCIe آن از نوع صحیح باشند. این به آن معنی است که مشخصات سخت‌افزاری پردازنده گرافیکی خود را به دقت چک کنید و آن‌ها را با مشخصات مادربرد گیمینگ خود تطابق دهید.

رم

مادربرد گیمینگ ارزان

پردازنده اصلی شما هنگامی که سیستم کامپیوتری‌تان در حالت روشن قرار دارد، نیاز به محلی خواهد داشت که بتواند اطلاعات مختلف را در آن ذخیره کند. این محل عموما با نام Random Access Memory یا به اختصار RAM (رم) شناخته می‌شود. اغلب کامپیوترهای شخصی امروزی حداقل دارای 4 گیگابایت رم هستند.

میزان رمی که در رایانه شخصی خود به آن احتیاج خواهید داشت به این امر بستگی دارد که قصد دارید به چه شکلی از آن استفاده کنید. رم‌های 8 گیگابایتی معمولا برای کاربرانی که استفاده سنگین ندارند انتخاب مناسبی محسوب می‌شود و کاربران دیگر می‌توانند از رم‌های 16 گیگابایتی و یا بیشتر استفاده کنند.

رم‌های امروزی از طریق یک درگاه مستطیل شکل که Dual in-line memory module یا به اختصار DIMM نام دارد، به مادربرد گیمینگ متصل می‌شوند. تعداد درگاه‌های DIMM یک مادربرد گیمینگ با حداکثر میزان رمی که خواهید توانست در سیستم کامپیوتری خود استفاده کنید رابطه مستقیم دارد. معمولا تعداد درگاه‌های DIMM بین دو تا هشت عدد محسوب می‌شود. همچنین در نظر داشته باشید که برای بهترین عملکرد رم بهتر است آن را در قالب‌های دو عددی به مادربرد خود متصل کنید.

ظرفیت رم‌ها معمولا از 1 گیگابایت تا 128 گیگابایت متغیر است که مورد آخر شدیدا گران بوده و عموما برای سرورهای کامپیوتری مصرف می‌شود. اغلب رایانه‌های شخصی دارای دامنه ظرفیت 4 گیگابایت تا 64 گیگابایت هستند. اگر بخواهید رایانه شخصی‌تان دارای 16 گیگابایت رم باشد، باید دو عدد رم DIMM هشت گیگابایتی و یا چهار عدد رم DIMM چهار گیگابایتی به مادربرد خود متصل کنید.

بهترین مادربرد برای گیم

در خرید مادربرد گیمینگ خود باید اطمینان حاصل کنید که این مادربرد دارای درگاه‌های کافی برای پشتیبانی از میزان رم مورد نظرتان باشد. علاوه بر این پشتیبانی مادربردتان از سریع‌ترین رم موجود در بازار که می‌خواهید تهیه کنید نیز مهم است. نهایتا باید به قابلیت‌های ارتقای رم خود در آینده از طریق مادربرد گیمینگتان نیز توجه کنید.

اکثر بردهای اصلی این روزها دارای چهار اسلات رم هستند، اگرچه مدل‌های جمع و جور Mini-ITX اغلب فقط دو عدد دارند و بردهای HEDT رده بالا اغلب هشت عدد را ارائه می‌دهند. البته در راهنمای خرید مادربرد مناسب گیمینگ دقت کنید که تعداد اسلات‌ها میزان رمی که می‌توانید نصب کنید را تعیین نمی‌کند. اما برای کارهای اصلی و بازی‌ها، 16 گیگابایت کافی است و حتی با تنها دو اسلات، می‌توانید تا 64 گیگابایت رم نصب کنید.

صدا

کیفیت صدای مادربرد در درجه اول توسط کدک صوتی (معروف به تراشه پردازش صدا) که یک برد مشخص استفاده می‌کند، تعریف می‌شود. بنابراین، اگر به کیفیت صدا علاقه مند هستید، می‌توانید کدک مورد استفاده یک برد را قبل از خرید جستجو کنید و ببینید که آیا یک مدل میان رده یا رده بالا است. البته، می‌توانید کارت صدای اختصاصی یا بلندگوهای USB را انتخاب کنید که سخت‌افزار DAC (مبدل دیجیتال به آنالوگ) را به طور کلی به خارج از کامپیوتر شخصی منتقل می‌کنند، مانند Audioengine A2+.

قیمت

قیمت‌ها از زیر 50 دلار (40 پوند) در رده پایین تا بالای 1000 دلار (772 پوند) برای بردهای پریمیوم که از تراشه‌های HEDT (دسکتاپ پیشرفته) مانند Core X و Threadripper پشتیبانی می‌کنند، متغیر است.

  • کمتر از 100 دلار: می‌توانید بردهای اورکلاک را برای تراشه‌های AMD (حتی با چیپست برتر و آخرین نسل X370) در این محدوده دریافت کنید. اما با اینتل، شما نمی‌توانید پردازنده‌های رده بالا را روی برد میان رده نصب کنید. (اگرچه ممکن است با بردهای آینده B560 و H570 اینتل تغییر کند). بسته به قیمت‌های فروش، می‌توانید مجموعه‌ای از ویژگی‌های مادربرد گیمینگ ارزان، از جمله Wi-Fi داخلی را دریافت کنید، اگرچه بردهای مجهز به Wi-Fi معمولاً از بالای 80 دلار شروع می‌شوند.
  • کمتر از 150 دلار: بردهای دارای پردازنده Z490 و چیپست اینتل که برای اورکلاک نیاز دارید، از پایین ترین محدوده این قیمت شروع می‌شوند. همچنین شاهد پردازنده‌های AMD با چیپست‌های رده بالاتر (X570) و ویژگی‌های برتر مانند چراغ‌های RGB و Wi-Fi هستید.

مادربرد گیمینگ ارزان

  • زیر 200 دلار: با صعود به سطح برتر، چراغ‌های RGB، هیت سینک‌های قوی‌تر و فازهای برق بهتر و VRM (ماژول‌های تنظیم ولتاژ) را مشاهده خواهید کرد که برای اورکلاک مهم هستند. همچنین در این سطح انتخاب بهتری از پورت‌ها، از جمله تعداد بیشتری کانکتور USB 3.0/3.1 Gen 2 پیدا خواهید کرد. عمده بردهای Z490 اینتل نیز از این محدوده شروع می‌شوند، تقریباً حدود 150 دلار یا بالاتر.
  • بیش از 200 دلار: برای پلتفرم‌های رایج، قبل از Z490 و X570، این محدوده قیمت واقعاً ممتاز بود، جایی که بهترین اجزای برد، هیت سینک‌های غول‌پیکر و پوشش‌های ورودی/خروجی طراحی شده را مشاهده می‌کردید. ظاهری شیک و درجه یک و ویژگی‌های اورکلاک، اغلب یک مجموعه ویژگی کلیدی هستند.

برای چیپست‌های جدیدتر مانند Z490 و Z590، بردهای پریمیوم از حدود 250 دلار شروع می‌شوند. همچنین در این ردیف قیمت، مادربردهای HEDT برای CPUهایی با تعداد هسته های بسیار بالا (Intel Core X و AMD Threadripper) پیدا خواهید کرد. مادربردهای Threadripper به طور خاص از حدود 300 دلار (250 پوند) شروع می‌شود.

هارد، اتصالات و موارد دیگر

خرید مادربردهای گیمینگ - بهترین مادربردهای گیمینگ 2021

از موارد دیگر تاثیرگذار در رابطه با خرید بهترین مادربردهای گیمینگ 2021 ، نوع و میزان حافظه (Storage) انتخابی شماست. در روزگار کنونی ما در سیستم‌های کامپیوتری دو نوع عمده هارد استفاده می‌شود که عبارتند از هارد SSD و هارد HDD.

از هارد HDD که سرعت کمتری نسبت به حافظه SSD دارد، برای ذخیره اطلاعات با میزان زیاد استفاده می‌شود و از حافظه SSD که سرعت به مراتب بیشتری دارد نیز عموما جهت پردازش سیستم عامل و همچنین ذخیره برنامه‌های کاربردی و گیم‌های سنگین استفاده می‌شود.

هنگام خرید مادربرد گیمینگتان باید به اتصالات موجود برای هارد انتخابی‌تان دقت کنید. در این رابطه هم نوع اتصالات و هم تعداد اتصالاتی که برای حافظه داخلی در مادربردتان موجود هستند مهمند. به غیر از مبحث حافظه داخلی، شما همچنین باید به اتصالات جانبی دیگر مادربردتان نیز از جمله USB، جک هدفون و… بر اساس نیازهایتان توجه کنید.

با توجه به تعداد زیادی از ویژگی‌هایی که سازندگان برد گاهی اوقات روی مادربردها اعمال می‌کنند، به ویژه مدل‌های پیشرفته، بحث درباره همه آن‌هادر راهنمای خرید مادربرد مناسب گیمینگ غیرممکن است. اما در اینجا چند مورد وجود دارد که در راهنمای خرید مادربرد مناسب گیمینگ باید به آن‌ها توجه کرد:

  • سوئیچ‌های روشن/خاموش روی برد: برای یک کاربر معمولی، دکمه‌های روی برد (که گاهی اوقات شامل دکمه‌هایی برای پاک کردن CMOS یا انجام اورکلاک اولیه می‌شوند) ضروری نیستند.
  • خوانش تشخیصی LED: این مورد، بلندگوی کوچکی است که به هدرهای مادربرد وصل می‌شود تا در صورت بروز مشکل، بوق بزند. بسیاری از بردهای متوسط به بالا اکنون دارای یک صفحه نمایش برای همین منظور هستند که در صورت بروز مشکل، یک کد عددی الفا به شما می‌دهند. این می‌تواند یک کمک واقعی در هنگام ساختن کامپیوتر شخصی یا ارتقاء آن باشد برای وقتی که فراموش کرده اید چیزی را وصل کنید، چیزی به درستی قرار نگرفته است یا یکی از اجزای شما معیوب شده است.
  • کارت Wi-Fi: اگر اترنت نزدیک کامپیوتر خود ندارید، این مورد را حتما می‌خواهید. و اگر قصد دارید کامپیوتر شخصی خود را برای سال‌های آینده نگه دارید، به دنبال بردی با Wi-Fi 6 باشید.

بهترین مادربردهای گیمینگ 2021

  • پورت اترنت: یک پورت اترنت دارای پهنای باند زیادی برای ترافیک اینترنت است، بنابراین در راهنمای خرید مادربرد مناسب گیمینگ اگر قصد دارید از کامپیوتر به عنوان سرور استفاده کنید، بسیار مفید است. برای کسانی که نیاز به شبکه سیمی سنگین دارند، به دنبال بردی با اترنت 2.5 یا 10 گیگابایتی باشید.
  • سوکت مناسب برای CPU: می‌توانید CPUهای عالی را از Intel یا AMD پیدا کنید، اما هر CPU که می‌خرید، مطمئن شوید که برد شما سوکت مناسبی برای پشتیبانی از آن دارد. جدیدترین تراشه‌های اصلی AMD از سوکت‌های AM4 استفاده می‌کنند، در حالی که پردازنده‌های هسته‌ای نسل دهم اینتل و نسل یازدهم آینده در سوکت‌های LGA 1200 کار می‌کنند.
  • در راهنمای خرید مادربرد مناسب گیمینگ، مادربرد کوچکتر به معنی اسلات‌ها و امکانات کمتر است. مادربردها در سه اندازه اصلی، از بزرگ‌ترین تا کوچک‌ترین، عرضه می‌شوند: ATX، Micro-ATX و Mini-ITX (Mini کوچکتر از Micro است). می‌توانید از شاسی کوچک‌تری با بردهای میکرو یا مینی استفاده کنید، اما باید به اسلات‌های PCIe، اسلات‌های رم و سایر کانکتورهای کمتر بسنده کنید.
  • در راهنمای خرید مادربرد مناسب گیمینگ فقط در صورت نیاز برای پورت‌های Wi-Fi داخلی و پیشرفته هزینه کنید. اگر از اتصال سیمی استفاده می‌کنید، برای بی سیم هزینه اضافی نکنید. با دریافت پشتیبانی از USB 3.1 Gen 2 و/یا Thunderbolt 3 و همچنین PCIe 4.0 می‌توانید کامپیوتر شخصی خود را برای آینده تضمین سازید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *