مقالات آموزشی

بررسی ‌کیبورد مکانیکی گیمینگ گرین GREEN GK803-RGB

شرکت پردیس صنعت سیاره سبز – گرین – با گسترش سبد محصولات لوازم جانبی خود، تعداد زیادی کیبوردهای گیمینگ، در کلاس‌های متنوع قیمتی و کاربری، عرضه کرده است. قدرتمندترین و High End ترین کیبورد این شرکت، که به زودی وارد بازار ایران خواهد شد، کیبورد مکانیکال GREEN GK803-RGB است. این کیبورد RGB مجهز به سوییچ‌های مکانیکی آبی رنگ شرکت Outemu است. ما در رسانه سخت افزار مگ، تاکنون حداقل 2 کیبورد دیگر مجهز به سوییچ‌های مکانیکی ساخت شرکت Outemu را بررسی کردیم و کیبورد GK803-RGB سومین تجربه ما از سوییچ‌های مکانیکی این شرکت است.

از ویژگی‌های مهم این کیبورد، می‌توان به ساختار قدرتمند و تمام فلزی، استراحتگاه مچ دست، نورپردازی RGB و همچنین دارا بودن حروف فارسی چاپی بر روی کلید‌های آن، اشاره کرد. همراه ما باشید با بررسی ‌کیبورد مکانیکی گیمینگ گرین GREEN GK803-RGB

مشخصات فنی:

مشخصات فنی کیبورد مکانیکی 803 گرین در سایت رسمی‌‌آن به شرح فوق است. وزن این کیبورد برابر 1260 گرم، و ابعاد آن 446 در 240 در 48 میلیمتر است. نرخ به روز رسانی 1000 هرتزی و کابل ثابت اسلیو شده، در کنار طول عمر 50 میلیون کلیکی سوییچ‌ها، و هم چنین وجود یک‌هاب USB که اصطلاحا Pass through به آن گفته میشود، از ویژگی‌های برجسته این کیبورد به شمار می‌رود.

آنباکسینگ و ویژگی‌های فیزیکی:

جعبه ‌کیبورد GK803 گرین تم مشکی و سبز دارد. نام و آرم گریفین، که زیر برند مخصوص محصولات گیمینگ شرکت گرین است در سمت چپ جعبه، نمایان است. بر روی جعبه امکاناتی نظیر وجود دکمه مخصوص Windows، کابل 1.8 متری، و 25 ماه ضمانت شرکت گرین بر روی آن نقش بسته است.

در پشت جعبه، اطلاعات فنی کامل تر، به همراه راهنمای شیوه عملکرد کلید‌های دوگانه و تشریح سوییچ آبی مشاهده می‌گردد.

‌در نگاه اول، ‌کیبورد مکانیکی گیمینگ GK803-RGB گرین بسیار دلربا و زیبا طراحی شده است. ساختار کیبورد از جنس آلومینیوم برس خورده و انعکاس نور در آن فوق العاده لذت بخش است. وجود استراحتگاه مچ دست در زیر کیبورد، و همچنین بخش مخصوص آرم گریفین، کمی‌شکل صنعتی آن کم می‌کند، و به حس گیمینگ آن می‌افزاید.

طراحان شرکت گرین برای ساخت این کیبورد، تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا این دستگاه، به بهترین شکل ممکن پاسخگوی نیاز کاربران، بخصوص گیمر‌ها باشد. جنس کلید‌ها از پلاستیک سخت و مقاوم ABS ساخته شده است. کلید‌های ABS دوام خوبی دارند و تایپ و کار بر روی آنها راحت است. تنها موردی که باید در نظر داشت، اینکه این نوع پلاستیک به مرور زمان پس از یکی دو سال، حاله ای شفاف به خود می‌گیرد و جای انگشت بر روی کلید‌هایی که بیشتر استفاده شده اند، آن نمایان می‌شود.

شکل و فونت حروف جالب، بزرگ و خواناست. حروف فارسی هم به صورت چاپی، به رنگ سفید قابل تمییز بر روی کلید‌ها هستند.

نورپردازی RGB کیبورد منحصرا برای حروف انگلیسی است. کلید‌های F در بخش فوقانی کیبورد، عملکرد دوگانه دارند که با فشردن دکمه FN، به عنوان کلید‌های مولتی مدیا قادر به کنترل نرم افزار‌های پخش موسیقی و همچنین کنترل صدا خواهند بود.

لیبل کلید‌ها در هنگام خاموشی نور پس زمینه، کمابیش مشخص است. فاصله بین کلید‌ها و سایز کلید‌ها همه استاندارد هستند و اگر از کیبورد استاندارد فول سایز 104/108 کلید در گذشته استفاده کرده باشید، به سادگی به این کیبورد عادت می‌کنید.

استراحتگاه مچ دست از جنس پلاستیک سخت و ضد تعریق است. این استراحتگاه به بدنه کیبورد از زیر پیچ شده، بنابراین دائمی‌و ثابت است. ابعاد و ارتفاع استراحتگاه متناسب با کیبورد ساخته شده، اما دوست داشتیم استراحتگاه کمی‌ارتفاع بیشتری داشته باشد.

سمت راست کیبورد، بالای بخش ماشین حساب، چراغ‌های نمایشگر وضعیت کیبورد را نشان می‌دهد. در بخش از حاشیه استراحتگاه، آرم گریفین نقش بسته است که در تمام حالات روش است، یعنی حتی زمانی که سیستم را خاموش کنید، آرم گریفین روشن می‌ماند که زیباست. کیبورد ساختاری ارگونومیک دارد و تایپ و بازی بر روی آن، نه تنها خسته کننده نیست، بلکه دلچسب است.

بخش کوچکی از سمت راست استراحتگاه مچ دست، فاقد روکش پلاستیکی است و صرفا کف فلزی آلومینیومی‌دارد. به نظر میرسد این بخش منحصرا به جهت طراحی زیباتر بدین صورت ساخته شده است. البته که زیبا است اما موقع جابه جایی کیبورد، باید دقت مضاعف و مراقبت خاصی داشت که به جایی از بدن برخورد نکند. والدینی که برای فرزندان نوجوان خود این کیبورد را تهیه می‌کنند، با توجه به ساختار تمام فلزی محکم آن، و همچنین این بخش فلزی، حتما باید مراقبت لازم را به عمل آورند.

شرکت گرین برای ثبات کیبورد، از پد‌های لاستیکی ضد لغزش برای زیر آن استفاده کرده است. همچنین پدال‌های تنظیم ارتفاع برای آن در نظر گرفته است.

در زیر پدال‌های تنظیم ارتفاع نیز، از لاستیک ضد لغزش استفاده شده است.

این هم نمای کلی از زیر کیبورد.

در حاشیه بخش فوقانی ماشین حسابی، گرین دو خروجی‌هاب USB 2.0، برای این کیبورد در نظر گرفته است که می‌توان به آن، ماوس و یا تجهیزات USB را متصل کرد.

از نظر نورپردازی، کیبورد GK803-RGB گرین، حالات و الگوهای متعددی دارد. نوع نورپردازی Addressable است و می‌توان از طریق نرم افزار، و یا مستقل از آن با استفاده از کلید FN، و کلید‌های نشانه، شدت، سرعت و نوع نورپردازی را تغییر داد.

در صورتی که اتاق پر نور باشد، شدت نور RGB کم به نظر می‌رسد. در تصویر فوق می‌توان کم بودن شدت نور RGB را در زیر فلاش دوربین در یک اتاق پر نور مشاهده کرد.

اما در صورتی که نور اتاق کم باشد، دوستاران کیبورد‌های RGB می‌توانند از نورپردازی RGB این کیبورد، لذت ببرند. البته در اغلب زمانها گیمر‌ها در اتاق‌های نیمه روشن و یا تاریک بازی می‌کنند. اما از آنجایی که سوییچ‌های آبی برای تایپ مناسب ترند، دوستانی که در روشنایی اتاق برای تایپ اقدام کنند، ممکن است شدت نور کم RGB کلید‌ها، اذیت کند.

همراه کیبورد، ابزار Keycap Remover نبود، و صرفا با دست می‌توان کلید‌ها را از روی سوییچ جدا کرد. سوییچ‌های آبی ساخت Outemu را در تصویر فوق مشاهده می‌کنید.

کلید‌های آبی مورد علاقه تایپیست‌ها و دوستان گیمری است که از سرو صدای زیاد کیبورد لذت می‌برند. طول عمر کلید‌های مکانیکی شرکت Outemu بیش از 50 میلیون کلیک است اما در کل انتظار طول عمر کمتری از آنها نسبت به کلید‌های ساخت شرکت Cherry  داریم. همچنین کلید‌های Outemu کمی‌‌سست تر هستند، با این حال به عنوان یک کیبورد مکانیکی خوب، سگ آن می‌ارزد به کیبورد‌های معمولی که ساختار Membrane دارند.

از مهمترین خصوصیات کلید‌های آبی، امکان حس کردن عملکردشان در زیر انگشتان دست، و اعمال دستور پیش از رسیدن به انتهای کلید است. با توجه به اینکه صدای جذابی هم دارند، عموما دوستانی که تایپ می‌کنند از کار با آن بسیار لذت می‌برند. گیمر‌های عزیز هم که دست سنگینی دارند، کلید‌های آبی شرکت Outemu نیاز به فشار 60 گرمی‌برای عملکرد دارند و از این نظر توان تحمل ضربات دستهای سنگین را دارا هستند.

قالب گیری روکش کلیدها، یا به اصطلاح Keycap‌ها، استاندارد و مطلوب ارزیابی می‌شود. بخش شیری زیر روکش‌ها به پخش شدن نور LED‌ها کمک می‌کند.

نرم افزار:

شرکت گرین به همراه ‌کیبورد نرم افزار مخصوصی را برای مدیریت نورپردازی و همچنین شخصی سازی بخش‌های مختلف کیبورد ارائه کرده است که می‌توانید از صفحه رسمی‌‌محصول در سایت گیرن بارگزاری و نصب کنید.

به کمک این نرم افزار، تعداد 19 افکت متنوع RGB در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. این نرم افزار همچنین امکان ذخیره سازی پروفایل شخصی سازی شده برای نورپردازی RGB، تنظیم نرخ به روز رسانی و همچنین ضبط حرکات ماکرو را به کاربر می‌دهد. عملکرد کلی نرم افزاری گرین قبول است،  باگ خاصی در نرم افزار‌ها مشاهده نشد.

بررسی کارایی و نتیجه گیری:

شرکت گرین سابق بر این، تجربه عرضه کیبوردهای مکانیکی کوگار را در کارنامه درخشان خود ثبت کرده بود، که اتفاقا کیبوردهای بسیار موفقی بودند. اما آن زمان قیمت‌ها به گونه دیگری بود و امکان تهیه کیبورد مکانیکی با سوییچ Cherry در رنج قیمتی اقتصادی زیر 1 میلیون تومان برای مردم امکان پذیر بود.

در حال حاضر اکثر کیبورد‌های مکانیکی مجهز به سوییچ‌های Cherry بالای 2 میلیون تومان قیمت دارند، و کیبورد‌های مکانیکال اقتصادی مجهز به سوییچ‌های دیگر شرکت‌ها، در رنج قیمتی 1 تا 2 میلیون تومان عرضه می‌شوند. از این لحاظ، کیبورد GK803-RGB گرین می‌کوشد، در رنج قیمتی 1 تا 2میلیون تومان، به رقابت با دیگر برند‌های مطرح بازار بپردازد.

بدون شک، کیبورد GK803-RGB گرین، از نظر کیفیت ساخت، جزو بهترین و خوش ساخت ترین کیبورد‌های گرین محسوب می‌شود که تا به امروز توسط این شرکت عرضه شده است. علاوه بر ساختار محکم، عملکرد نرم افزار و همچنین مدیریت نورپردازی و امکانات شخصی سازی این کیبورد نیز ستودنی است. وجود Pass Through برای اتصال 2 دستگاه USB دیگر به این کیبورد نیز، یک ارزش افزوده برای آن محسوب می‌شود.

ما به هنگام تست، از کار با کیبورد GK803-RGB گرین لذت بردیم. در بحث گیمینگ، اگرچه سوییچ‌های آبی بیشتر مخصوص تایپ هستند، اما اگر دستان بزرگ و سنگینی دارید و به هنگام بازی، به کیبورد ضربه‌های سنگین می‌زنید، کیبورد GK803-RGB گرین دقیقا برای شما ساخته شده است. قدرت بدنی عالی این کیبورد، در عین زیبایی، هر آن چیزی است که یک گیمر چغر با دستان سنگین به آن نیاز دارد. قابلیت ضبط حالت‌های مایکرو، نرخ به روز رسانی 1000 هرتزی، فن آوری N-Key Rollover و Anti-Ghosting، سوییچ‌های مکانیکی Outemu، و RGB، یک پکیج کامل را برای گیمر‌ها ارائه می‌کند.

در زمینه تایپ، سوییچ‌های آبی عموما مخصوص تایپ ارزیابی می‌شوند. کیبوردهای مکانیکی عموما سرو صدای زیادی دارند، و کیبورد‌های مکانیکی مجهز به سوییچ آبی، از سطح متوسط سرو صدای کیبورد‌های مکانیکی، یه سرو گردن صدای بالاتری تولید می‌کنند. وجود این سرو صدا به کاربر تایپیست کمک می‌کند تا کمتر مرتکب خطای تایپ شود و آستانه عملکرد کوتاه تر کلید‌ها، سرعت تایپ را بالا می‌برد. بنابراین، اگر از شنیدن صدای کیبورد به هنگام تایپ، لذت می‌برید، کیبورد GK803-RGB گرین برای شما ساخته شده است. به همان نسبتی که صدای کیبورد لذت بخش است، امکان استفاده از آن در محیط‌های آرام و ساکت، امکان پذیر نیست. بنابراین مناسب استفاده در شرکت‌ها و یا محل‌های عمومی‌نیست.

شاید مهمترین انتقاد ما به این کیبورد، شدت نور کم RGB آن است، بخصوص دراتاق‌های روشن باعث خواهد شد، آنطور که باید و شاید از رقص نور RGB کیبورد، نتوان لذت برد. اما در اتاق‌ها با نور متوسط و یا کم، به خوبی نورپردازی قابل مشاهده است. در زمینه نرم افزاری هم، عدم امکان Sync شدن نورپردازی با اکو سیستم‌های سازندگان مادربرد و همچنین فقدان الگوی رقص نور همگام با موسیقی دیگر انتقادات ما به بخش نرم افزاری است.

به هر شکل، کیبورد GK803-RGB گرین یک محصول خوب و خوش ساخت است که می‌تواند در بازار موفق باشد. این کیبورد در بازار ایران به قیمت 1.1 میلیون تومان با ضمانت 25 ماهه گرین به فروش می‌رسد. در پایان، بابت عملکرد مناسب و کیفیت خوب این محصول، نشان پیشنهاد شده توسط سایت سخت افزار، و به دلیل قیمت مطلوب آن، نشان ارزش خرید را به آن اعطا می‌کنیم.

 مزایا:

  • قیمت مناسب
  • دارای لیبل فارسی
  • کیفیت مطلوب محصول
  • طراحی ارگونومیک و زیبا
  • ساختار محکم آلومینیومی
  • سیستم نور پردازی مستقل
  • کابل بلند 1.8 متری اسلیو شده
  • تعداد بسیار زیاد الگوهای نورپردازی RGB
  • مجهز به کلید‌های مکانیکی آبی ساخت OUTEMU
  • نرخ به روز رسانی 1000Hz قابلیت تنظیم در 4 سطح
  • امکان ذخیره سازی حرکات Macro به صورت نرم افزاری
 معایب:

  • فقدان افکت Music برای نورپردازی
  • عملکرد نرم افزاری نیاز به بهبود و توسعه دارد
  • عدم امکان Sync شدن با اکو سیستم نور پردازی سازندگان مادربرد
  • شدت نور RGB کلید‌ها کم است و ‌می‌بایستی حداقل دو برابر میزان فعلی باشد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *